15.4.14

a blue Easter & days doing nothing

Man ska inte jäkta, ett utryck som min morfar gärna använder. Andas in, andas ut. Det är snart långhelg. Jag hör till dem som älskar högtider, för mig är de starkt förknippade med glädje. Tid att vara tillsammans och tid till att göra ingenting. 

Jag vill gärna dela med mig av mitt bästa påskpyssel. Enkelt. Och överraskande fint.  När jag kokar mina ägg till påskbordet lägger jag med en näve blåbär som får koka med.


Skalen får en skir ljusblå nyans.

 Ingenting tid för mig är tid då jag gör saker som jag mår bra av men är dålig på att unna mig. En skogpromenad i sakta lunk, en bra bok, en stund i solen med anteckningsboken. Tid då man känner efter hur skönt det är att leva, andas och dagdrömmer. Kravlös tid. Tid att vara snäll mot sig själv.
Vad fyller du din dag med när du gör ingenting?

Jag vet att högtider innebär stress för många. Kanske långa bilresor. Förväntningar. Krav. Men vi har alltid ett val. Vad händer om du sänker kraven och förväntningarna. Bara är. Umgås. Var snäll mot dig själv en stund. Ett djupt andetag, tio eller hundra. Om du mår bra så kommer det smitta av sig på din omgivning. 



Med förhoppningar om en glädjefylld helg.



J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar