10.12.12

Lite nyttigare adventsmys

Julen närmar sig med stormsteg och ju närmare vi kommer, ju mer socker och blir det. I år har jag p.g.a. av ev allergi mot vetemjöl sluppit mycket av det. Skönt kan jag tycka men ibland blir jag bara för sugen på pepparkakor eller ja, allra helst skulle jag sätta i mig degen. Så jag har omvandlat ett recept på havrebollar till en lyxig jul variant. 

Pepparkaksbollar med valnötter

1,5 dl Pumpkärnor 
3 dl Russin
1 dl Äppeljuice koncentrat
1 msk mald Kanel
2 tsk malda Nejlikor
1 tsk mald Ingefära
8 dl Havregryn
50 gram 85% Mörk Choklad
Valnötter

Mixa pumpakärnor och russin i matberedare till en fin massa. Tillsätt äppeljuice och kryddorna och mixa. Tillsätt havregrynen och mixa. Rullar bollar av smeten. Hacka och smält chokladen. Hacka valnötterna. Rullar en boll i taget i chokladen och strö sedan de hackade valnötterna över. Låt stelna i kylen. Förvaras svalt. Receptet räcker till ca 30 bollar. 


Riktig goda och perfekt att bjuda på till adventsmyset.  

 Valnötter gör sig bra på bild, hade kunnat ta många vackra bilder på dem.


Gingerbread balls with walnuts

1.5 cups Pump Cores
3 cups Raisins
1 cup juice concentrate
1 tablespoon ground cinnamon
2 tsp ground Carnations
1 tsp ground ginger
8 cups Oat flakes
50 grams of 85% Dark Chocolate
walnuts

Mix pumpkin seeds and raisins in a food processor to a fine pulp. Add the apple juice and spices and mix. Add the oats and mix. Rolls balls of batter. Chop and melt the chocolate. Chop the walnuts. Rolls a ball at a time into the chocolate and then sprinkle the chopped nuts over. Allow to set in the fridge. Keep cool. The recipe is enough for about 30 balls.   

    

3 kommentarer:

  1. Låter smarro! Och vilka fina bilder. Är det Ferm Living-tapet i bakgrunden? Den liknar en som jag är väldigt sugen på. Undrar bara var?

    SvaraRadera
  2. Ett tips!

    Om du har många bilder av samma sak i ett inlägg så kan läsarna kanske inte fastna för just din favorit. Och du får då en bild att se speciell ut och kanske bli mer känd, eftersom att den inte är med en massa likadana bilder :)

    hoppas du förstår och inte tar illa upp vid feedback! Fin blogg iallfall, och älskar bilderna!

    SvaraRadera
  3. Okej bra att du inte tog illa upp! :)
    Hehe, men dina bilder är jätte fina iallfall! :)

    SvaraRadera